Huis aan het Water is een podcast kanaal begonnen ‘Over Kanker Gesproken’

Het is een podcast over kwaliteit van leven met en na kanker.                                                                  Michel Daenen spreekt met diverse zorgverleners, experts, patiëntenorganisaties                                        en met mensen die zelf getroffen zijn door kanker. In elke aflevering wordt het                                            begrip “kwaliteit van leven” concreet gemaakt met bruikbare tips, herkenbare                                            ervaringen en waardevolle informatie.

Met deze podcast onderstreept Huis aan Water het belang van goede samenwerking in het zorglandschap rondom kanker.

Inmiddels zijn de volgende afleveringen te beluisteren:

• Ryan Kreijne vertelt over zijn werk met mensen die aan hun fysieke en mentale conditie werken terwijl ze behandeld worden voor kanker of daarvan herstellen.
  • Wendy Sas vertelt over haar werk als coördinator bij VPTZ, een organisatie die met vrijwilligers mensen bijstaat in de laatste fase van hun leven.
  • Cees Hilgersom legt uit hoe de diagnose kanker hem persoonlijk veranderde. Cees is 65 jaar, is getrouwd en woont in Edam. 4,5 jaar geleden kreeg hij de diagnose slokdarm kanker. Het zette zijn wereld op de kop. Hij vertelt over wat het met hem deed, hoe het hem heeft veranderd. Ook deelt hij waardevolle tips en inzichten.
  • Matty Hakvoort is psychiater en vertelt over zijn drijfveren, zijn ervaringen in Volendam bij de caféramp, hoe kanker zijn familie trof, online werken en het belang van een sociaal netwerk.-
  • Rebecca ter Mors had een hersentumor toen ze 11 jaar was en vertelt haar inspirerende verhaal.
  • Myra Vojtechovsky geeft concrete tips aan ouders over omgaan met kanker binnen het gezin.
  • Hilde Buiting vertelt over haar bevindingen waar zowel zorgverleners, als mensen met kanker en hun naasten profijt van kunnen hebben.
  • Wendy Vogelenzang kreeg drie jaar geleden de diagnose borstkanker. Operatie, chemo en bestraling volgden. In deze podcast vertelt ze openhartig en kwetsbaar haar persoonlijke verhaal.
  • Een gesprek met Miranda Sleegers. Lisa, de dochter van Miranda en haar partner René kreeg de diagnose hersentumor toen ze 9 jaar was. Inmiddels is Lisa 15. In deze podcast vertelt Miranda openhartig over wat hun gezin de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Een aangrijpend verhaal over doorzettingsvermogen en het omgaan met tegenslagen en met name ook over de levenskracht van Lisa.
  • Jacqueline Huis is zorgcoördinator bij Anna’s huis, centrum voor leven met kanker in de zaanstreek. Ze heeft jaren gewerkt als verpleegkundige en ook in haar privé leven heeft ze indringend met kanker te maken gehad. Ze vertelt haar persoonlijke verhaal en houdt een warm pleidooi voor wat inloophuizen kunnen beteken voor mensen die getroffen zijn door kanker.
  • In gesprek met Fred van Eenennaam. Fred is als professor verbonden aan verschillende Nederlandse en internationale universiteiten. Hij houdt zich al 25 jaar bezig met implementatie van Value Based Health Care (VBHC), in het Nederlands waardegedreven zorg genoemd. Hij is de oprichter van het VBHC Center Europe, het Europese platform voor VBHC implementatie. In 2012 is hij door Michael Porter toegevoegd aan zijn Hall of Fame van de Harvard Business School. In deze podcast gaat Fred in op ontwikkelingen in de Nederlandse gezondheidszorg, met name in de oncologie en legt hij uit wat Value Based Healthcare precies is.
  • In gesprek met Edward Meester. Edward is sinds 3 jaar Specifiek verpleegkundige Oncologie en Palliatieve zorg bij Thuiszorgorganisatie Evean. Daarvoor was hij tientallen jaren oncologieverpleegkundige in het ziekenhuis. In deze podcast vertelt hij over zijn ervaringen met het werken voor mensen met kanker. Daarbij gaat hij gaat hij in op het belang van aandacht, samenwerking en echte betrokkenheid.
  • In gesprek met Tony den Hollander. Tony werkte 38 jaar als huisarts in Monnickendam. Twee jaar geleden nam hij afscheid. Sindsdien zet hij zich in voor de verbetering van regionale samenwerking, met name voor mensen met kanker en voor palliatieve zorg. In deze podcast vertelt hij over zijn motieven om tijdens zijn pensioen zich met zoveel passie daarvoor in te zetten.
  • Carola Wouters werd in haar nabije omgeving al op jonge leeftijd geconfronteerd met de gevolgen van kanker. In haar werk als Praktijkondersteuner Huisarts (POH) heeft ze nog altijd bijna dagelijks met kanker te maken. In deze podcast vertelt ze over haar werk als POH en wat ze vanuit die rol kan betekenen voor mensen met kanker en hun naasten.

Je kunt heel eenvoudig naar de podcasts luisteren, waar je ook bent en op een moment dat het jou uitkomt. Ga eenvoudig via deze link naar de uitzending die je wilt beluisteren.

Of toets de titel ‘Over Kanker Gesproken’ in op je favoriete podcast kanaal (bijvoorbeeld spotifyapple podcast of google).

Oproep: Als je te maken hebt met kanker en je verhaal wilt delen, als je wilt vertellen over jouw werk met personen die getroffen zijn door kanker, laat het me even weten en dan nemen we ook een aflevering met jou op. Het kost je maar een half uurtje, jij houdt de regie over wat er uiteindelijk wordt gepubliceerd en je helpt ermee samenwerking voor mensen met kanker te versterken. Schrijf naar michel.daenen@stichtinghuisaanhetwater.nl of 06-19343691