Initiatiefnemers dam tot dam

In het zonnetje initiatiefnemers wandelgroep Dam tot Dam

Voor de 4e keer wandelt er een team van Huis aan het Water met de Dam tot Dam wandeltocht op 21 september 2019 mee. Bernadette Rolsma en Marianne Harmsen zijn de initiatiefnemers.
Wie zijn deze dames? En wat beweegt hen om mee te doen? We spraken met hen.

Foto links Marianne Harmsen en rechts Bernadette Rolsma

Bernadette is oncologisch fysiotherapeute bij Huis aan het Water. Marianne was enige tijd gast bij Huis aan het Water en inmiddels vrijwilliger. Zij werkt nu als gastvrouw en met haar enorme organisatietalent is ze binnen het Huis niet meer te missen. De twee dames hebben elkaar leren kennen bij Huis aan het Water. En naast de klik bleken ze dezelfde sportieve interesse te hebben.

Marianne vertelt “voor mij was het bezoek aan Huis aan het Water een afsluiting van een periode van ziekte en Bernadette en Nathalie van Active Physio begeleidden mij. Zij stonden mij bij met raad en daad ”.
Bernadette vult aan “In eerste instantie wilde ik de Mont Ventoux bewandelen, maar mijn man werd ziek. Ik werd hierdoor aan het denken gezet. Er moet toch iets toegankelijker zijn voor meer mensen en dichterbij huis? Zo kwam ik op het idee om met de Dam tot Dam wandeling mee te doen. Doordat het op zaterdag is, hoeven mensen hiervoor geen vrij te nemen. Voor de mensen die nog in Huis aan het Water trainen, is het een extra motivatie om door te gaan.

Mensen hoeven hiervoor geen vrij van hun werk te nemen. Het is niet in het buitenland. Er zijn dus geen extra kosten voor reis en verblijf en voor de mensen in Huis aan het Water is het een extra motivatie om te blijven trainen.

Marianne: “Ik wandel regelmatig dagtochten.” Bernadette reageert hierop: Ik heb altijd veel gewandeld. Helaas zit de klad er nu even in. Deze wandeling is een goede motivatie om het weer op te pakken.

Op de vraag waarom ze meedoet, vertelt Bernadette: “Ik wil iets bijdragen om extra geld in te zamelen voor Huis aan het Water. Ook wilde ik mensen die trainen stimuleren te blijven trainen als aanmoediging. En ik vind het erg leuk en fijn om te zien als mensen die zoveel mee hebben gemaakt dan toch de eindstreep halen bij de Dam tot Dam. Marianne: “Ik loop mee voor mijn plezier. Wandelen geeft mij ontspanning. Het is heerlijk om je hoofd in de buitenlucht leeg te maken en even nergens meer aan te hoeven denken. Bovendien is het goed voor mijn conditie. Maar natuurlijk doe ik ook mee om geld in te zamelen want ik heb destijds veel aan Huis aan het Water gehad.

De dames vertellen dat de Dam tot Dam wandelgroep altijd een zeer gemêleerd gezelschap is. Mensen kennen elkaar in het begin nauwelijks en als we de finish bereiken, vormen we met elkaar een eenheid. En dat is zo bijzonder. “We wandelen met gasten van Huis aan het Water maar ook hun familieleden en vrienden en mensen die Huis aan het Water een warm hart toe dragen.
Wij zijn verheugd dat dit jaar ook heel veel deelnemers van de Gemeente Edam-Volendam mee doen. Niet iedereen wandelt dezelfde afstand. Er zitten een paar cracks bij die zelfs 27 kilometer wandelen.”