Februari 2022 – Vertel ik het wel of niet?

Februari 2022 – Vertel ik het wel of niet?

Een aantal weken geleden meldde Astrid zich bij mij met de vraag: Vertel ik het wel of niet? Zij wilde graag open zijn over haar ziekte en de klachten. Maar twijfelde of het verstandig is om hierover op haar werk te praten. Ik herken haar probleem. In de praktijk spreek ik regelmatig met mensen die zich nadat zij zich hebben ziek gemeld bang zijn voor de gevolgen. Het kan een groot dilemma zijn of je wel of niet met jouw (toekomstige) werkgever jouw klachten deelt.

Astrid vertelde mij dat ze haar werk weer voorzichtig aan het opbouwen was, maar dat ze het lastig vond om te bepalen of ze haar werkgever wel of niet openheid van zaken zou geven. Vertel je het wel of niet? En als je besluit om het te vertellen; wat vertel je wel en wat niet; aan wie geef je welke informatie en op welk moment?

Mijn advies is: praat erover

Tijdens jouw re-integratie denk je continu na over wat jij nodig hebt om jouw werk te kunnen (blijven) doen. Daar hoort begrip ook bij. Juist door te praten over jouw beperking kunnen anderen meer begrip opbrengen, want zolang jij niets zegt, kunnen zij niet weten wat er in je omgaat. Wanneer je ziek bent is onbegrip één van de meest vervelende dingen.

Kies ervoor om open te zijn tegenover je werkgever en collega’s omdat ze dan goed weten wat ze van je kunnen verwachten en waar jij nog ondersteuning bij nodig hebt. Het kan lastig zijn om je kwetsbaar op te stellen maar juist dit gaat je uiteindelijk verder helpen.

Besluit je om niets te vertellen dan kan jouw werkgever er ook niet voor kiezen om werkaanpassingen te doen zoals het aanpassen van jouw werkplek of het aanpassen van jouw uren, werktijden en taken. Het voordeel van jouw verhaal delen is dat jouw leidinggevende en jouw collega’s ook een andere kijk hebben op de situatie. Zij zien vaak kansen en mogelijkheden waar je misschien zelf niet aan gedacht had.

“Maar wat als mijn openheid tegen mij wordt gebruikt?” vraagt Astrid. Belangrijk is dat je altijd in gesprek blijft met jouw leidinggevende of casemanager. Ook als het gesprek niet altijd prettig verloopt. Besef dan dat het voor de leidinggevende of casemanager ook niet altijd makkelijk is om het onderwerp te bespreken.

Soms kunnen jouw klachten invloed hebben op jouw werk. Door te blijven praten op je werk kun je onbegrip beperken en anderen kunnen met je meedenken. Het is confronterend om aan te moeten geven dat je hulp nodig hebt of aanpassingen zodat het voor jou beter gaat, maar als dat iets is wat jou kan helpen is dat wel belangrijk.

Weet dat je het niet alleen hoeft te doen

Er zijn altijd mensen die bereid zijn om je te helpen. Dan moet je wel zelf de eerste stap zetten door open te zijn over jouw situatie. Natuurlijk is dat spannend. Dat snap ik, maar uiteindelijk gaat het je alleen maar verder helpen. Het is niet niks om geconfronteerd te worden met een ernstige ziekte en te merken dat fysieke en mentale klachten jouw dagelijkse leven beperken. Er zijn altijd mensen bereid om je te helpen. Je hoeft het niet alleen te doen. Door open te zijn, kunnen anderen in spelen op jouw situatie. Er zijn ook altijd mensen die jou niet (willen) begrijpen; probeer daar niet te veel aandacht aan te besteden. Richt je op de mensen die jou willen helpen, die er voor je zijn en die jou waarderen met, of zonder fysieke of mentale klachten.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of wil je graag met mij in gesprek gaan, aarzel dan niet om met mij contact op te nemen. Mijn telefoonnummer is 06-25055641.