3 februari Open dag

Op 3 februari tussen 10.00 en 15.00 uur ben je van harte welkom bij Huis aan het Gastvrouwen, deskundige vrijwilligers en professionals kunnen je een rondleiding geven en je vertellen wat Huis aan het Water kan betekenen als je geraakt wordt door kanker. Ook als je al gast bent en je familie of vrienden het Huis wil laten zien waar je naar toe gaat, ben je van harte welkom.

Daarnaast hebben we voor deze dag een programma samengesteld van presentaties en activiteiten. Ook hier ben je van harte welkom om aan te sluiten. Aanmelden is niet nodig.

10.30-12.30 uur: Voeding, leefstijl en bewegen zijn vaak niet de eerste dingen waar je aan denkt als je de diagnose kanker hebt gekregen. Maar ze kunnen wel een belangrijke rol spelen in het verloop van de ziekte en de lichamelijke weerbaarheid vergroten. Oncologisch fitness trainer Arne Schoenmaker en dietiste Margriet Greuter kunnen je meer vertellen over jouw voeding, gewicht en conditie en de mogelijkheden om hieraan te werken.

10.30-11.30 uur: Beelden aan het Woord, hoe kunnen beelden jou helpen om stil te staan bij jouw persoonlijke ervaringen? Je kijkt daarbij naar het nu, het verleden en de toekomst. Ellen Brouwer en Ali Plooijer vertellen meer over het programma en waarbij je zelf kan ervaren of beeldend werken iets voor jou zou kunnen betekenen.

11.30-12.30 uur: Interactieve workshop Positieve gezondheid door Manuela Hoogstraaten. Bij positieve gezondheid ligt het accent niet op jouw ziekte, maar op jouzelf, je eigen veerkracht  en wat het leven voor jou betekenisvol maakt. Tijdens deze workshop kun je onder deskundige begeleiding kennis maken met de methode “Positieve Gezondheid” om jou te laten nadenken over je eigen situatie, wat jij ervaart en waar je blij of minder blij van wordt en waar je aan wilt werken om jouw kwaliteit van leven te vergroten.

13.00-14.00 uur: Heb je vragen of wil je ervaringen uitwisselen over Werk en kanker? Casemanager re-integratie Manuela Hoogstraaten zal de bijeenkomst begeleiden en je ook kunnen informeren over de gevolgen van kanker op jouw werk, over de rechten en plichten en over de rol van het UWV bij kanker.

14.00-14.30 uur: Waarom kan het soms belangrijk zijn om met een psychosociale professional te praten. Kanker zet jouw wereld en die van je naasten op zijn kop. Gesprekken kunnen helpen om met angst, somberheid, schaamte, boosheid, relatie veranderingen om te gaan. Het kan helpen om veerkracht te ontwikkelen en te leren leven vanuit een veranderd perspectief. De lezing wordt gegeven door psychiater Matty Hakvoort.