(Re) Creatieve en lotgenoten activiteiten

U kunt bij ons altijd zomaar even binnenlopen, maar wij bieden ook professioneel begeleide activiteiten die u helpen uw hoofd leeg te maken, te ontspannen en uzelf beter te leren kennen. Ze stimuleren bovendien het evenwicht tussen denken, voelen en doen. Daarnaast ontmoet u anderen, waarmee u aanpak ervaringen kunt uitwisselen.

Het is niet voor iedereen even eenvoudig om emoties in woorden uit te drukken. Creatieve activiteiten kunnen je helpen om emoties en gevoelens toch vorm te geven in beeld en geluid. Dit kan u helpen om beter inzicht te krijgen en te leren omgaan met de nieuwe werkelijkheid

“Toen ik in die achtbaan zat, had ik nog geen behoefte aan contact met lotgenoten. Later wel”

Wanneer: Dinsdag van 10.00 – 12.00 uur
Kosten: €6,- per keer
Begeleiding: Elly Machtel

Zingen voor je leven

Zingen ontspant, geeft energie en maakt vrolijk. Zingen zorgt ook voor ontlading en laat de adem weer stromen. Het brengt harmonie en geeft emoties de ruimte. Daarnaast is het gewoon heerlijk om te doen. Het maakt niet uit of je goed bent of niet, elke stem en inbreng is mooi en goed genoeg. In alle vrijheid ontdek je je eigen stem. De koorleden hebben allemaal, direct of indirect, met kanker te maken. Door samen te zingen kan je even alles vergeten. We zingen diverse stijlen zoals Pop, Evergreens, Jazz, Soul, Nederlandstalig, Wereldmuziek .Onder leiding van zang coach Elly Machtel gaat alle aandacht anderhalf uur lang uit naar het zingen, het plezier in het zingen en de saamhorigheid. Vanaf 10.00 uur staat koffie en thee klaar. Van 10.30 uur tot 12.00 uur zingen we, na een korte opwarming, diverse nummers, waarna we de morgen afsluiten met een heerlijke kop soep. Ons koor is aangesloten bij het landelijk netwerk van 34 koren Zingen voor je leven dat is ondergebracht onder Stichting Kanker in Beeld. Jaarlijks wordt er een regionale koren dag georganiseerd, waarin er samen wordt gezongen met diverse koren uit de regio aangesloten bij het landelijk netwerk.

De data in 2020 zijn: 7 januari, 28 januari, 11 februari, 18 februari, 10 maart, 24 maart, 7 april, 21 april, 12 mei, 19 mei, 2 juni, 16 juni, 30 juni, 7 juli, 4 augustus en 18 augustus

Inloopatelier

In het inloopatelier kunt u schilderen, tekenen, boetseren, collages maken of foto’s bewerken. Het is een plek waar doen en ervaren centraal staat. U hebt er geen speciale talenten voor nodig. Iedereen die het leuk vindt om creatief bezig te zijn, kan meedoen.

Wanneer: Elke vrijdag van 10.00-12.00 uur
Kosten: €7,- per keer
Begeleiding: Ellen Brouwer en Ali Plooier

Wandelen

De combinatie van bewegen en buitenlucht kan een manier zijn om te ontspannen en geeft de mogelijkheid anderen te ontmoeten en te spreken. Per wandeling bekijken we, in overleg met de deelnemers, waar en hoelang we gaan wandelen.

Wanneer: Elke maandag van 10.00-12.30 uur
Kosten: €2.50 per keer
Begeleiding: Marten Horjus en Ineke Oppenoorth

Culinaire werkplaats

Workshops voor mensen die houden van lekker eten en willen ervaren hoe eten en koken weer leuk kan worden na de behandeling van kanker. Uw smaak en behoefte aan eten kan immers veranderen als u kanker heeft of heeft gehad. Bij de samenstelling van de recepten wordt er rekening mee gehouden dat de bereiding niet te veel tijd en inspanning vraagt. Voor alle mensen die hun leefstijl willen veranderen en ontdekken dat gezond eten ook lekker kan zijn. Eerstvolgende data zijn 5 maart en 2 april.

Wanneer: Donderdag van 17.00-20.00 uur
Kosten: €10,- per keer
Begeleiding: Jeroen van Oostrom en Marianne Harmsen

Koken voor nabestaanden

In de groep wordt met elkaar koffiegedronken, gekookt en gegeten. En ondertussen is er alle ruimte tot gesprek met lotgenoten en het uitwisselen van ervaringen. Telkens weer blijkt dat er, naast verschillen, ook heel veel overeenkomsten ervaren worden. Vooral deze herkenning kan het gevoel van er alleen voor staan doorbreken. Deze ontmoetingsavond kan bijdragen tot het vergroten van je veerkracht, door het besef dat onderlinge steun echt helpt. De ervaring is dat deze avonden net dát zetje in de rug geven, zodat je er weer even tegen kan. De data voor de eerste helft van 2020 zijn:  13 januari, 3 februari, 24 februari, 16 maart en 6 april

Wanneer: Maandag van 17.00-20.00 uur
Kosten: €10,- per keer
Begeleiding: Lia Paassen en Anne-Marie Mulder

Wanneer: Elke maand op woensdag van 19.00-21.00 uur
Kosten: vrijwillige bijdrage koffie / thee
Begeleiding: Marianne Harmsen en Sylvia de Blij
Aanmelden: info@stichtinghuisaanhetwater.nl

Gespreksgroep Partner en Mantelzorger

Wanneer je partner kanker heeft, kan dat de verhouding tussen jou en je partner beïnvloeden. Dat is logisch, want kanker brengt vaak ingrijpende veranderingen met zich mee. De ziekte kan jullie dichter bij elkaar brengen, maar de relatie ook onder druk zetten. Daarnaast maak je als partner een fundamenteel ander proces door, met geheel eigen zorgen en emoties. Ook is het soms een uitdaging de ziekte van je partner in te passen in je eigen leven.

• Hoe blijf je goed voor jezelf zorgen en voorkom je overbelasting?
  • Hoe combineer je werk en zorg, hoe zit het met de wet en regelgeving in deze?
  • Hoe werkt de ziekte door binnen je relatie en hoe blijf je verbonden met elkaar?

Op deze avond kan je als naaste ervaringen uitwisselen met anderen wiens partner kanker heeft.

De eigen inbreng en behoefte van de deelnemers zullen een leidraad zijn voor deze avond. In een open en respectvolle sfeer kunnen verschillende thema’s aan de orde komen.

Gespreksavonden

Regelmatig worden er gespreksavonden georganiseerd waarin een bepaald onderwerp gerelateerd aan kanker ter sprake komt. Houdt onze agenda in de gaten

Als u wilt deel nemen aan één van onze activiteiten of meer informatie wilt hebben, kunt u met ons bellen op  0299-742790 of mailen naar info@stichtinghuisaanhetwater.nl.

OPENINGSTIJDEN HUIS AAN HET WATER

Maandag t/m vrijdag: 09:00 – 17:00 uur

Schrijf u in voor onze Nieuwsbrief

Mede mogelijk gemaakt door: