Geven na het Leven

Wilt u nalaten aan Huis aan het Water na uw overlijden?

De volgende informatie is bedoeld u op de hoogte te brengen over de mogelijkheden van het nalaten van geld en/of bezittingen na uw overlijden.

Testament
In een testament legt u vast wat er na uw overlijden met uw nalatenschap gebeurt. U neemt bijvoorbeeld wensen op over de verdeling van uw huis, geld en dierbare bezittingen.
Wilt u aan de Stichting Huis aan het Water geld en bezittingen nalaten dan kan dat als u ons in uw testament opneemt.
Wat u in uw testament heeft vastgelegd komt helemaal ten goede aan de Stichting Huis aan het Water. Wij hoeven geen erfbelasting te betalen.

Codicil
Wilt u liever niet naar de notaris, maar wel bezittingen nalaten aan de Stichting Huis aan het Water? Dat kan door het opmaken van een codicil. Een codicil is een handgeschreven verklaring met uw handtekening en de datum; hiermee kunt u alleen bezittingen toewijzen.
Als u ook geld wilt nalaten, moet u een testament opmaken.

Geen testament of codicil
Als u geen testament of codicil opstelt, gaat uw erfenis automatisch naar uw wettelijke erfgenamen; bijvoorbeeld uw kinderen. Als u geen familie heeft gaan uw bezittingen automatisch naar de staat.
Sommige mensen vragen hun erfgenamen om een deel van de erfenis over te maken naar een goed doel. Huis aan het Water kan zo een doel zijn. Echter als er geen testament of codicil aanwezig is, zijn de erfgenamen niet verplicht dit na uw overlijden te doen. Als ze de schenking wel overmaken, moet er echter wel erfrecht over worden betaald.

Geen testament, geen codicil en toch iets willen geven na het leven:
Het Huis aan het Water ervaart dat steeds meer mensen tijdens een uitvaart geld willen doneren.
Er wordt in dit geval namens de familie vaak één bloemstuk besteld.
De andere nabestaanden wordt gevraagd het geld voor de bloemen aan Huis aan het Water te doneren. Hiermee wordt vaak een blijk gegeven van waardering voor het Huis, vooral als de overledene enige tijd in Huis aan het Water te gast is geweest. De overledene maakt het zo mede mogelijk dat de deuren van het Huis geopend kunnen blijven voor andere mensen die te maken hebben met kanker.

Advies voor het organiseren van een uitvaartcollecte
Informeer nabestaanden over de wens van de overledene

•  Zet de uitvaartcollecte op de rouwkaart (in plaats van bloemen)
  •  Zorg voor een alternatief voor mensen die niet kunnen komen
  •  Informeer het uitvaartcentrum via de uitvaartondernemer
  •  Plaats de donatie Box bij het condoleanceregister
  •  Vermeld de opbrengst van de collecte in de dankbetuiging.

Vraag onze daarvoor speciaal gemaakte Box aan. (0299-742790)

Huis aan het Water kan u altijd behulpzaam zijn of met u van gedachten wisselen als u overweegt een testament te maken of uw bestaande testament aan te passen.
U kunt telefonisch een afspraak met ons maken 0299-742790.

Contact:
MOC Stichting Huis aan het Water
Hoogedijk 7a/7b
1145 PM Katwoude
Mail:info@stichtinghuisaanhetwater.nl
Via de Notaristelefoon 0900-3469393 (€ 0,80 per minuut) of via internet
www.notaris.nl vindt u snel een notaris bij u in de buurt

Reacties uitgeschakeld voor Geven na het Leven