Als genezing niet meer mogelijk is

Als u hoort dat genezing niet meer mogelijk is, breekt er een intense tijd aan met veel emoties en grote levensvragen. Er gebeurt dan enorm veel met uzelf, uw relatie en uw gezin. Er kan een intens gevoel van eenzaamheid opkomen. Hoe blijft u goed met elkaar verbonden en maakt u bespreekbaar wat ieders persoonlijke vragen en wensen zijn en welke aandacht het meest van belang is. Het is belangrijk dat eenieder zich gehoord en begrepen voelt.

Psychische ondersteuning voor de cliënt en zijn/haar gezin

Door het nieuws dat u niet meer beter wordt ontstaan allerlei situaties waar u nooit eerder mee bent geconfronteerd: nadenken en met elkaar spreken over een naderend afscheid. Waar haal ik de moed en de kracht vandaan? Wat is voor mij werkelijk van waarde, op wie kan ik bouwen? Wat zijn de persoonlijke wensen en wat is er mogelijk. Hoe verwerk je zoiets? Hoe ga je verder in de tijd die je nog hebt? De professionele psychosociale ondersteuning in het Huis aan het Water kan hulp bieden bij het verwerken van alle emoties die boven kunnen komen bij u en uw gezinsleden en kan helpen om weer grip op uw situatie te krijgen.

“Verlichting van de situatie kan bereikt worden door gesprekken te hebben en een luisterend oor aan te bieden, aandacht te besteden aan zingevingsvragen of complementaire zorgvormen in de behandeling of begeleiding te betrekken.”

Rouw en verlies begeleiding, zingeving en spirituele zorg

Huis aan het Water begeleidt mensen bij verlies van gezondheid, het verlies van een naaste, zingevingsvragen en/of in het omgaan met de dood. Iedereen rouwt op zijn/haar eigen manier en komt op zijn/haar eigen manier op verhaal. In een aantal gesprekken kijken we samen naar wat voor u van betekenis is en wat u op dit moment nodig hebt. De rouw en verliesbegeleiders van Huis aan het Water zijn vakkundig en gekwalificeerd voor dezen vorm van begeleiding.

Data:Op afspraak
Vrijwilligers:Lieke van Nood en Marja van Gaalen
Kosten:Vrijwillige bijdrage 10 euro

Oncologische fysiotherapie in de palliatieve fase

Fysiotherapie kan een goede ondersteuning zijn om de kwaliteit van leven zo hoog mogelijk te houden. Onze oncologische fysiotherapeuten zetten zich in om samen met u te kijken naar wat u nodig heeft om deze kwaliteit te bereiken. Zij helpen zoeken naar de beste keuzes en oplossingen om zo goed mogelijk met de veranderingen in het lichaam om te gaan

Yoga / Mindfulness / Schrijven helpt

In het Huis worden diverse activiteiten georganiseerd om stressen emoties zo goed mogelijk hanteerbaar te maken. Zo is er een mindfulness training om het piekeren los te laten. Er is een schrijvers cursus waarin u uw eigen autobiografie schrijft. Daarnaast kan yoga helpen om te ontspannen en het lichaam weer te voelen. Het gaat erom grip te krijgen op uw situatie, zo goed als het kan.

Massage

Liefdevol aangeraakt worden is voor ieder mens belangrijk. Je lekker laten masseren en even helemaal ontspannen kan juist in deze fase zo belangrijk zijn.

Sta jij weleens stil bij de laatste fase van je leven en wat je belangrijk vindt? Wat je bijvoorbeeld wel en niet zou willen. Of wat je absoluut nog een keer wilt doen? Praat je erover, zodat je naasten bekend zijn met jouw gedachten en wensen?

Want als je van elkaar weet welke wensen er leven, dan is de kans groot dat ze daadwerkelijk gerealiseerd worden. Denk er eens over na en bespreek het met elkaar. Of zet bijvoorbeeld iets op papier. Om je op weg te helpen en je gedachten op een rij te zetten staat deze site boordevol tips en handige informatie.

Als u wilt deel nemen aan één van onze activiteiten of meer informatie wilt hebben, kunt u met ons bellen op  0299-742790 of mailen naar info@stichtinghuisaanhetwater.nl

OPENINGSTIJDEN HUIS AAN HET WATER

Maandag t/m vrijdag: 09:00 – 17:00 uur

Schrijf u in voor onze Nieuwsbrief