Lotgenotengroepen

U kunt bij ons altijd zomaar even binnenlopen, maar wij bieden ook professioneel begeleide activiteiten die u helpen uw hoofd leeg te maken, te ontspannen en uzelf beter te leren kennen. Ze stimuleren bovendien het evenwicht tussen denken, voelen en doen. Daarnaast ontmoet u anderen, waarmee u aanpak ervaringen kunt uitwisselen.

“Toen ik in die achtbaan zat, had ik nog geen behoefte aan contact met lotgenoten. Later wel”

Gespreksgroep beeldend

Kanker zet je leven in een ander daglicht voor jou en voor je naasten. Beeldend werken biedt je een manier die kan helpen om stil te staan bij jouw persoonlijke ervaringen. We kijken naar het nu, het verleden en de toekomst.
Vraagstukken en thema’s komen uit de belevingswereld van de deelnemers. Wat kom je tegen, wat heb je nodig, waar kun je kracht uithalen en hoe doe je dat? Je zet jouw ervaringen om in beelden. Door het werken aan jezelf ontstaat er ruimte om anders met de veranderde situatie om te gaan. Het betreft een cursus van 10 sessies van 3 uur

Wanneer: Maandag van 9.30 uur – 12.30 uur (10x)
Kosten: 150 euro
Begeleiding: Ali Plooijer en Ellen Brouwer

Herensociëteit

De Herensociëteit is een lotgenotengroep voor mannen met kanker. In de groep vertellen we elkaar ons verhaal. Hoe is het zo gekomen? Hoe heb je dat ervaren? Hoe heb je het aan je omgeving vertelt? Welke behandelingen heb je gehad? Hoe gaat je omgeving ermee om? Kan je er met anderen over praten? Hoe gaat je partner er mee om? Hoe ging het met je werk? Hoe reageerde je baas? Hoe kijk je naar de toekomst? Waar haal je je steun vandaan?

De vragen en wensen vanuit de groep vormen de agenda; dus samen met de deelnemers bepalen waar we het over gaan hebben. Naast de ‘input’ van de deelnemers gebruiken we ook filmmateriaal om een voorzet te geven tot het gesprek.

De begeleiding gebeurd door vrijwilligers van Huis aan het Water en de Prostaatkanker Stichting.

Wanneer: Donderdag, twee-wekelijks van 15.30-17.30 uur
Kosten: €3 euro per keer (8 bijeenkomsten, er start meerdere keren per jaar een groep)
Begeleiding: Marten Horjus, Cees Hilgersom en Mathé de Groot

Workshopreeks Uitdrukken in beelden

In 6 lessen werk je aan het verbeelden met een bedoeling. Dat wil zeggen dat je in een beeldende taal uiting geeft aan wat je werkelijk bezighoudt. Emoties en ervaringen willen graag verteld worden maar zijn soms moeilijk in woorden uit te leggen. We werken in de veilige sfeer van een kleine groep (max 4 personen), waarbij we elkaar kunnen stimuleren en kunnen leren van elkaar. De groepsopdrachten bieden houvast, maar geven je ook ruimte om je persoonlijk te ontwikkelen in het beeldend werk. Voel je vrij om te experimenteren, laat je inspireren door verschillende materialen en technieken. Het accent ligt op het plezier en de wens om onderzoekend bezig te zijn. En ondertussen kijken en praten we over de functie en de betekenisgeving van jouw werk. Durf jij het aan?

Wanneer: Maandag van 13.30 uur – 16.30 uur (6x)
Kosten: 100 euro
Begeleiding: Ali Plooijer en Ellen Brouwer

Wanneer: Elke maand op woensdag van 19.00-21.00 uur
Kosten: vrijwillige bijdrage koffie / thee
Begeleiding: Marianne Harmsen en Ali Plooijer
Aanmelden: info@stichtinghuisaanhetwater.nl

Gespreksgroep Als je partner palliatief is en jij mantelzorger bent

Als genezing van jouw partner niet meer mogelijk is en jij mantelzorger bent, is dat heel intensief. Er komt heel veel op jou af als naaste.  De verhouding tussen jou en je partner wordt hierdoor beïnvloedt. Dat is logisch, want dit brengt ingrijpende veranderingen met zich mee.
Daarnaast maak je als partner ook een fundamenteel ander proces door, met geheel eigen zorgen en emoties. Ook kan het een hele uitdaging zijn om de ziekte van jouw partner in te passen in je eigen leven.

– Hoe blijf je goed voor jezelf zorgen en voorkom je overbelasting?
– Hoe combineer je werk en zorg? En hoe zit het met de wet en regelgeving in deze?
– Hoe werkt de ziekte door binnen je relatie en hoe blijf je verbonden met elkaar?

Tijdens deze bijeenkomsten kan je als partner ervaringen uitwisselen met anderen wiens partner palliatief is. De eigen inbreng en behoefte van de deelnemers zullen een leidraad zijn voor de avonden. In een open en respectvolle sfeer kunnen diverse thema’s aan de orde komen.

Gespreksgroep over rouw en verlies

Huis aan het Water is een bijzonder fijne plek om op verhaal te komen met alles wat er op je afkomt als je met verlies van een dierbare te maken hebt.

Een verlies van een dierbare doet een groot beroep op je veerkracht. In Huis aan het Water kunt u over deze gevoelens spreken. Dat kan op individuele basis maar ook in een gespreksgroep, omdat het kan helpen met mensen te praten die ook iemand hebben verloren.

In deze gespreksgroep gaat veel aandacht uit naar het herkennen en erkennen van rouwgevoelens en is er aandacht voor ieders persoonlijke beleving. Hoe geeft een ieder zijn verdriet vorm. Door met elkaar te praten, kan je meer grip krijgen op je gevoelens en gedrag en kan er een nieuw evenwicht ontstaan, waardoor u mogelijkheden ontdekt om uw leven opnieuw inhoud te geven. Waarbij het niet zozeer gaat om het loslaten, maar om het anders vasthouden omdat u ook bent wat u verloren hebt.

De groep wordt begeleid door Ali Plooijer en gastvrouw Marianne Harmsen.  De groep komt ongeveer 8 x bij elkaar.

Wanneer: Donderdag van 15.30 – 17.30 uur
Begeleiding: Ali Plooijer en Marianne Harmsen
Kosten: €5 per groepsbijeenkomst

Huiskamerbijeenkomsten Rouw en Verlies

Ervaar jij op dit moment verlies, of speelt het rouwproces al wat langer, voel je dan welkom. Iedereen rouwt op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo, maar iedereen heeft te maken met verdriet en pijn. Tijdens de huiskamerbijeenkomsten kun je zonder afspraak binnenlopen, lotgenoten ontmoeten en vinden jullie herkenning, erkenning en steun bij elkaar. Gastvrouwen Nel Weel en Amy Sier zorgen voor een warm ontvangst en begeleiding tijdens de gesprekken.

Wanneer: Elke 3e dinsdag van de maand van 15.00-17.00 uur
Begeleiding: Nel Weel en Amy Sier
Kosten: gratis

Huiskamerbijeenkomsten Heren en Kanker

De huiskamerbijeenkomsten zijn voor alle heren die deelgenomen hebben aan de vorige Herensociëteit of nu deelnemen aan de huidige sociëteit. Ook andere mannen die de behoefte voelen om lotgenoten te ontmoeten zijn van harte welkom. Het doel van de inloopmiddag is allereerst ontmoeting: oude bekenden, nieuwe kennissen, allemaal mannen die een vorm van kanker hebben (gehad) en hun ervaringen hierover willen delen.

Naast dat we elkaar kunnen spreken willen we ook gezamenlijke activiteiten gaan ondernemen: varen op de Gouwzee, een kleine wandeling, bezoek aan het een óf het ander.

Wanneer: 6 wekelijks op donderdag van 15.30-17.30 uur
Begeleiding: Marten Horjus en Cees Hilgersom
Kosten: gratis

HuisBAR

BAR staat voor Belastbaarheid, Arbeidsongeschiktheid en Re-integratie.
Kanker en de behandeling(en) hebben bijna altijd invloed op je werksituatie. Hoe ga jij daarmee om?

Wanneer je kanker krijgt, kan er veel veranderen in je leven. Je krijgt te maken met veel onzekerheden, verdriet en vragen. Dan is werk waarschijnlijk niet het eerste waaraan je denkt. Toch kan het een belangrijke rol spelen tijdens je ziekte. Aan het werk blijven of re-integratie kan goed zijn voor jouw welbevinden en herstel. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ervaringen uitwisselen met lotgenoten kan erg waardevol zijn. Zij kunnen je tips geven over omgaan met kanker en werk. Hoe voelen zij zich na de chemo? Hoe gaan zij om met verdriet en onzekerheid? Wat heeft hen geholpen? Hoe hebben zij de begeleiding van hun werkgever ervaren?
Elk kwartaal zal onze HuisBAR open zijn voor mensen die ervaringen willen uitwisselen op het gebied van werk met lotgenoten. Tijdens deze bijeenkomst kun je jouw eigen ervaring delen en krijg je informatie over de gevolgen van kanker op jouw werk, over de rechten en plichten als je ziek bent en over de rol van het UWV bij kanker.

Wanneer: Zie maandkalender
Kosten: €2,50 per keer
Begeleiding: Manuela Hoogstraaten (re-integratie adviseur), Caroline van den Berg (loopbaancoach) en Charlotte Buys (loopbaancoach)

Gespreks/Informatieavonden

Regelmatig worden er gespreksavonden georganiseerd waarin een bepaald onderwerp                                                                                      gerelateerd aan kanker ter sprake komt. Houdt onze agenda in de gaten

Als u wilt deel nemen aan één van onze activiteiten of meer informatie wilt hebben, kunt u met ons bellen op  0299-742790 of mailen naar info@stichtinghuisaanhetwater.nl.