Sjuul Adema

Foto Sjuul AdemaSjuul Adema is van 1987 tot 2006 werkzaam geweest als fysiotherapeut en vanaf 2005 als hapto-therapeut. Ze leert mensen om verbinding te maken met hun lichaam en hun gevoel. Sjuul: ‘Als we meer uit ons hoofd komen is het makkelijker om te voelen.’ In haar werk raakt ze mensen veel aan. Door die directe aanraking komen haar cliënten meer in hun lichaam en uit hun hoofd. Sjuul: ‘Aangeraakt worden is ook heel bevestigend: je voelt dat je goed bent. In dat aanraken ligt een groot deel van mijn kracht. Ik kan mensen accepteren zoals ze zijn, heb niet snel een oordeel.’

Er is ruimte voor het verdriet en andere gevoelens die door de ziekte opgeroepen worden. Sjuul: ‘Als deze gevoelens hun aandacht krijgen is er daarna ook weer ruimte om te genieten van andere dingen.’ De essentie is volgens haar om contact te maken met dat wat je lastig vindt, dan wordt het makkelijker om er mee om te gaan. Sjuul: ‘Als we gevoelens die we liever niet willen hebben, of lichamelijke sensaties waar we niet blij mee zijn, kunnen accepteren dan hebben we er minder last van dan wanneer we er steeds tegen vechten of ze proberen te negeren. Mijn ervaring met mensen met kanker is dat ze  ontdekken dat ze makkelijker met de pijn om kunnen gaan door het te accepteren. De aanraking helpt hen om uit hun hoofd te komen en dat geeft veel ontspanning.’

Daarnaast geeft Sjuul ook oefeningen die haar cliënten zelf kunnen doen om meer in hun lichaam te komen, zodat ze ook onafhankelijk van haar die ontspanning kunnen vinden. Sjuul: ‘De doelstelling van Huis aan het Water komt helemaal overeen met hoe ik in het leven sta: mensen een plek bieden waar ze niet alleen met de zware kant van hun ziekte bezig zijn, maar waar ook ruimte is om te genieten van wat er nog wel is.’

Reacties uitgeschakeld voor Sjuul Adema