Dhr. Remkes wordt ambassadeur

Commissaris van de Koning dhr. Remkes wordt ambassadeur van Huis aan het Water!

In het kader van het vijfjarig jubileum bracht de heer Remkes samen met Burgemeester Kroon een bezoek aan Huis aan het Water. Het was de eerste keer dat dhr. Remkes een bezoek bracht aan een inloophuis voor mensen met kanker. In gesprek met een aantal gasten van Huis aan het Water kregen de commissaris en de burgemeester een goed beeld van de impact die kanker kan hebben zowel op degene die het betreft als wel op het gezin. Hoe belangrijk het is een plek te hebben waar mensen je begrijpen en hoe het Huis aan het Water voor iedereen, weer op een andere manier, een belangrijke ondersteuning is. Vooral de ervaringen van de gasten maakte een diepe indruk en gaven een goed beeld hoe Huis aan het Water een bijdrage levert om weerbaarheid te ontwikkelen om te gaan met de ziekte of de gevolgen van de ziekte.

Zo vertelde een man met een hersentumor hoe hij als hij er even helemaal door heen zit, naar het Huis komt en daar altijd weer opgeladen vandaan te komen, soms komt hij maanden niet en dan weer een paar weken achter elkaar net wat hij nodig heeft.

Een andere gast vertelde dat hij het Huis in eerste instantie alleen maar gebruikte voor het sporten, maar langzaam ontdekte dat het toch fijn was om zijn verhaal te delen. Zijn kinderen vinden het heel fijn vinden op het kindersplash café, zeker nu in het gezin de moeder ook nog kanker heeft gekregen.

Weer een andere gast vertelde over het rouwproces wat je door maakt als je ziek en jong bent en niet meer beter wordt en jonge kinderen hebt. Hoe belangrijk het is dan een plek te hebben waar men je begrijpt en je niet teveel hoeft uit te leggen. Voor hem was de cursus schrijven Helpt, een cursus waarin je je eigen biografie schrijft een goede manier om pas op de plaatst te maken en te kijken wat voor hem nu nog belangrijk is. Hij gaat nu nog wekelijks naar het inloopatelier wat voor hem een hele fijne plek is en overweegt vrijwilligerswerk voor het Huis te gaan doen.

Ook Manuela vertelde over haar ziekte en het verwerkingsproces en de problemen die zij daardoor tegen kwam op haar werk en binnen haar relatie. Ze heeft veel gehad aan de mindfulness cursus en de psychologische begeleiding. In het Huis leerde zij dat ze niet de enige was die tegen bepaalde zaken aan liep. Nu werkt zij als vrijwilliger in Huis aan het Water, zij heeft net haar diploma casemanager gehaald, hiermee kan ze mensen begeleiden met kanker die problemen met het werk ondervinden.

Na alle indrukken kon Dhr. Remkes niet anders dan aan te bieden ambassadeur te worden voor onze organisatie waar wij natuurlijk ontzettend blij mee zijn.

This entry was posted in Nieuws. Bookmark the permalink.