Beleef je smaak

Op woebeleef-je-smaak-30-november-2016nsdag 30 november brachten Jeroen Jansen journalist, Corine den Hollander manager van inloophuis IntermeZZo  uit Zwolle en Jolanda Berends Stichting Beleef je smaak een bezoek aan Huis aan Water.

Jeroen Jansen is een journalist van Served Magazine van Deli XL, een informatief en inspirerend magazine over de rol van eten en drinken in de zorg. Zie ook www.served.nl. Jeroen schrijft een artikel over het verschil in smaakbeleving bij mensen met kanker en welke rol eten en drinken speelt bij Huis aan het Water en Intermezzo.  Hij was dan ook zeer geïnteresseerd in de initiatieven die Huis aan het Water heeft genomen. En wie kan daar meer over vertellen dan onze eigen Jeroen van Oostrom. Naast het geven van voorlichting en adviezen aan betrokkenen, helpt Jeroen (voormalig) kankerpatiënten met het terugwinnen van hun smaak. “ Het doel is tweeledig”, vertelt Jeroen, “Samen koken en eten verbindt mensen met elkaar. Het maakt dat ze veel opener zijn over zichzelf en hun emoties. Daarnaast laten we zien hoe makkelijk het is om gezond te koken en goed te eten, met voor elk individu een optimale smaakbeleving.”

Brochure: Eten met kanker
Corine van IntermeZZo en Jolanda van Stichting Beleef je Smaak zijn betrokken bij de brochure ‘Eten met kanker’. De folder geeft 40 tips en tricks voor lekker en gezond eten en drinken, variërend van: ‘Eet kleine porties’ tot ‘Garneer het eten met kleurrijke ingrediënten’ en ‘Spoel je mond voor het eten met lauw water’. Volgens Corine is er veel vraag naar de brochure. “Die sturen we naar alle uithoeken van het land”, zegt ze. “Overigens kun je de folder ook downloaden, via onze sites en www.beleefjesmaak.nl .” Ook in Huis aan het Water wordt deze folder vaak uitgedeeld.

Stichting ‘Beleef je Smaak’
‘Beleef je Smaak’ is een stichting en richt zich op de smaakveranderingen die ontstaan tijdens en na de behandeling met chemotherapie. Dat doen zij onder andere door wetenschappelijk onderzoek te doen naar de oorzaken van het smaakverlies, of de smaakverandering. Jolanda organiseert met enige regelmaat in samenwerking met IntermeZZo en het restaurant de Librije in Zwolle workshops voor mensen met kanker.

Corine en Jolanda gaven na afloop aan zeer geïnspireerd te zijn door de prachtige locatie van Huis aan het Water maar ook door de gesprekken met Karin, Matty en Jeroen. Intermezzo groeit uit zijn jasje; Corine wil ook graag een Multifunctioneel oncologisch centrum opzetten. Karin en Matty hebben Corine en Jolanda uitgenodigd om volgend jaar samen met het bestuur van Intermezzo een kijkje te komen nemen in Katwoude. Voor Huis aan het Water zijn tijdens dit gesprek weer ideeën ontstaan om samen met ‘Beleef je Smaak’ en IntermeZZo een aantal activiteiten op het gebied van smaak uit te gaan werken.

This entry was posted in Nieuws. Bookmark the permalink.